Gra planszowa Filipek Drewniane Szachy Kadet

120,00 

Description

Gra planszowa Filipek Drewniane Szachy Kadet

Przygotowanie gryPlansze należe położyć tak, by gracz miał po lewej stronie czarne narożne pole. Grający białymi ustawia w pierwszym rzędzie pól swoje figury. Są to kolejno(od lewej): wieża, skoczek, goniec, hetman, król, goniec, skoczek, wieża. W drugim rzędzie gracz ustawia pionki. Grający czarnymi ustawia figury i pionko po swojej stronie – czarny król stoi naprzeciwko białego króla. Grę rozpoczyna grający białymi. Gracze wykonują ruchy na zmianę.Ruchy bierekKRÓL porusza sie o jedno pole, poziomo, pionowo lub na ukos( z wyjątkiem opisanego dalej specjalnego ruchu zwanego roszadą).HETMAN porusza się o dowolną liczbę pól pozimo, pionowo lub na ukos.GONIEC porusza się o dowolną liczbę pól po linii prostej lub ukos. Goniec porusza się zawsze po polach tego samego koloru.WIEŻA porusza się dowlną liczbę po linii prostejpozimo lub pionowo.SKOCZEK porusza się o jedno pole do przodu, do tyłu lub w bok a następnie o jedno pole na ukos. Z białego pola zawsze skacze na czarne, a z czarnego na białe. Skoczek jest jedyną bierką, która może przeskakiwać nad bierkami włąsnymi lub przeciwnika.PIONEK porusza siędo przodu o jedno pole. W pierwszym swoim ruchu pionek możę zostać przesunięty o jedno lub dwa pola do przodu.BicieBicie polega na przesunięciu własnej figury lub pionka na pole zajęte przez bierkę przeciwnika, która jednocześnie zdejmuje sież planszy. każda figura bije w taki sam sposób w jaki sie porusza. Natomiast pionek bije przesujwając się o jedno pole na ukos do przodu. Bicie nie jest obowiązkowe. Pionek wykonujący początkowy ruch o dwa pola do przodu może zostać zbity”w przelocie” przez pionka przeciwnika tak, jak gdyby poruszył się o jedno pole. Takie bicie może zostać wykonane tylko bezpośrednio po ruchu piomla o dwa pola.PromocjaPionek, który dotrze do końcowej linii planszy, może zostać zmieniony na dowolną figurę z wyjątkiem króla. Nie ma znaczenia to, czy taka fogura jest na planszy – można dorobić np, drugiego hetmana. Dorobioną figurę stawia się na polu, na którym stoi dochodzący pionek.RoszadaJest to łaczny ruch króla i wiezy, Król przesuwa sie o dwa pola w kirunku jedenj ze swoich wież, a wieża przeskakuje przez króla i staje na polu sąsiednim. Roszada może być wykonana przez gracza tylko raz w całej poartii, gdy spełnione s a następujące warunki:1) Między królem i wieżą nie ma żadnej figury2) Ani król ani wieża nie wykonały żadnego ruchu 3) Król nie jest atakowany, a pola przez które przechodzi i na którym kończy ruch nie są pod biciem.Szach i matJeżeli po wykonaniu przez gracza ruchu, kjedna z jego bierek atakuje króla przeciwnika(tzn. może go zabić w następnym ruchu), należy o tym uprzedzić, mówiąc „Szach!”. Informuje to przeciwnika o zagrożeniu króla.Gracz szachowany ma trzy możliwości obrony:1) Uciec królem z zaatakowanego na bezpieczne pole.2) Zaslonić króla przez inną bierkę, postawioną między królem a atakującą go figurą.3) Zbić szachującą bierkę(może to zrobić zarówno król jak i inna bierka).Jeżeli nie ma możliwości obrony króla, następuje mat i gra kończy się. Gracz mający przgeraną pozycję może poddać piartię nie czekając na mata.RemisPartia szachów może zakończyć sie remisem w następujących przypadkach:1) Kiedy gracz, którego król nie jest szachowany nie może wykonać żadnego prawidłowego ruchu(tzn. każdy możliwy ruch wprowadza króla pod bicie). Mówi się wtedy, że nastąpił pat.2) Gdy żaden z graczy nie ma wystarczającej siły do zamataowania przeciwnika(np. jeden z graczy ma tylko króla, a drugi króla i gońca).3) Kiedy ta sama pozycja na planszy powtórzy się trzykrotnie, a ruch przypada na tego samego gracza.4) Kiedy gracz silniejszt przez 50 kolejnych ruchów nie wykonał bicia ani nie przesunął pionka.5) Kiedy obaj gracze zgodzą się na remis.Gra strategiczna dla 2 osób od 6 lat.

decathlon essex, empik marketplace, weights sale, electric scooter for adults uk, słodkie słodkie czary, 20kg kettlebell uk, bartek szemraj, krawcowa z madrytu książka

yyyyy

Filipek Gry planszowe